Zahvaljujuci svojim predstavnicima sarajevska pop rok scena sve vise skrece paznju drugih, do tada vodecih centara Beograda, Zagreba, Lubljane i Novog Sada, nagovjestavajuci da je uskoro spremna da prevazidje tu njihovu visegodisnju dominaciju i preuzme ulogu centra muzickog zbivanja. Rok muzika otvara prostor za izrazavanje jednoj novoj avangardnoj generaciji koja istrazuje i trazi nove forme i stil zivota i predstavlja sinonim slobode za mlade. Ona izrazava njihov bunt protiv terora, borbu za gradjanska prava i ljudske slobode, mir i ljubav u svijetu. Zato se ne treba cuditi kada cuveni engleski kriticar Me Luhan proglasava rok muziku "najunivezalnijim jezikom danasnjice". To je bilo vrijeme promjena. Rok muzika putem svojih vrhunskih predstavnika ulazi u sve segmente umjetnosti i filozofije. Prisutna je u filmu, slikarstvu, knjizevnosti i namece se kao nova kultura misljenja i izrazavanja - kao rok kultura.
Sarajevska pop rok scena dozivljava punu afirmaciju i postaje centar zbivanja drugom polovinom sedamdesetih godina, izlaskom na scenu nase najvece i najuspjesnije rok grupe BIJELO DUGME. Pojavom ove grupe sarajevska pop rok scena dobija i novi muzicki izraz koji sadrzi jednu uspjesnu mjesavinu folk i rok muzike. Za rane radove BIJELOG DUGMETA, kao i njihove prve albume, muzicki kriticari koriste termine pastirski rok, sevdah rok (spoj sevdaha i roka). Njihov mega hit "Tako ti je mala moja kad ljubi Bosanac", sa drugog albuma "Sta bi dao da si na mom mjestu", stice veliki broj sljedbenika u svojim pjesmama sa dodacima pozajmljenim iz dzeza, bluza, roka, pa cak i klasicne muzike.
Idejni tvorac i voda nase najvece rok grupe Goran Bregovic, karijeru je zapoceo u sarajevskim grupama IZOHIPSE i BESTIJE, da bi prva znacajnija muzicka iskustva sticao sa KODEKSIMA, a prvi put autorski oglasio u grupi JUTRO, nakon koje osniva BIJELO DUGME. Tokom visegodisnje burne karijere grupa je imala vise personalnih izmjena, ali najznacajnije uspjehe je postigla u postavi: Goran Bregovic, Zeljko Bebek, Zoran Redic, Ipe Ivandic, Vlado Pravdic i Laza Ristovski.
Najvecu krizu grupa je imala 1984. godine, kada ju je u aprilu napustio pjevac Zeljko Bebek. Na njegovo mjesto dolazi Mladen Vojicic Tifa, da bi ga nesto poslije zamijenio Alen Islamovic. O BIJELOM DUGMETU su pisani feljtoni, u polemikama za i protiv ukrstala su se najpoznatija novinarska pera, bili su predmet diskusija mnogih politickih foruma, imali su problema i sa zakonom. O svemu tome pisane su knjige, a Bregoviceva izuzetna kameleonska sposobnost prilagodjavanja i reagovanja na impulse savremene rok scene omogucuje mu da uspjesno prebrodi sve rokerske oluje i bure na svom visegodisnjem putu i udje u legendu kao tvorac, autor i kompozitor nase najvece, najuspjesnije i najpopularnije grupe koja je djelovala na podneblju ex.SFRJ, predstavljajuci sarajevsku rok scenu u njenom najboljem izdanju.
U periodu slavnog pohoda BIJELOG DUGMETA u drugoj polovini 70-tih godina sarajevsku pop rok scenu sa manje i vise uspjeha predstavljaju i grupe TESKA INDUSTRIJA, COD, REZONANSA, VOZDRA, koje iza sebe ostavljaju nekoliko vrijednih ostvarenja. Kao kantautor posebno se izdvaja i Jadranka Stojakovic.
Added (16 Maj 2011, 3:36 PM)
---------------------------------------------
"Novi primitivizam"
Krajem 70-tih i pocetkom 80-tih na sarajevsku scenu izlazi jedna nova generacija pod nazivom Novi primitivizam (New Primitivs), koja je imala predstavnike u grupama ZABRANJENO PUSENJE, ELVIS J. KURTOVIC, da bi im se nesto kasnije, na kratko, pridruzili BOMBAJ STAMPA i PLAVI ORKESTAR. Rok muzika nije bila jedina forma izrazavanja novih primitivaca. Pored izdavanja ploca, koncertnih nastupa i promocija njihova ideja, bila je medijski najprisutnija u radio emisiji omladinskog programa. "Top lista nadrealista", koja je ujedno bila i njihov promotivni poligon. Nesto kasnije "lista" nalazi svoj prostor i u televizijskom programu. Izlaskom na scenu novih primitivaca ili New primitivsa, sarajevska muzicka scena je jos jednom dobila na svjezini ocuvavsi i uspjesno braneci primat najaktuelnijeg muzickog centra u bivsoj SFRJ.
Ova najnovija ili treca generacija sarajevske pop rok skole vecinom je stasala i sticala iskustva u programima koje sam vodio i organizovao u "Slozi", u periodu od 1977. do 1982. godine. Tada su nastupali u anonimnim grupama ZAOKA, FLOTA, TOP, LUCIFER, ZNAK SRECE, PRVI CIN, KAKO KAD, MALI PRINC, ROK APOTEKA, TINA, POSLJEDNJI AUTOBUS, PARADOKS, OZBILJNO PITANJE, VELIKA PORODICA, LINIJA ZIVOTA...
Pored novih primitivaca iz pomenutih grupa izrasli su muzicari koji su formirali nove bendove CRVENA JABUKA, MERLIN, TIFA BEND, VALENTINO, HARI MATA HARI, GINO BANANA, a koji su godinama predstavljali sami vrh domace muzicke scene.
Sarajevska pop rok scena je imala predstavnike u svim muzickim zanrovima. Takoder, najuspjesniju varijantu domaceg hevi metala (heavy metal) prezentovale su grupe VATRENI POLJUBAC, DIVLJE JAGODE i FORMULA 4.
U sarajevskom Domu mladih sam 1986. godine organizovao prvi "Yu haevy metal fest" na kome nastupaju najuspjesniji predstavnici ovog muzickog zanra iz svih krajeva ex.SFRJ. "Yu haevy metal fest" postaje tradicionalna parada teskometalnog roka i jedinstvena manifestacija koja se odrzavala svake godine u novembru mjesecu (od 1986. ) u Domu mladih pa sve do pocetka rata.
Sarajevska pop rok scena ili pop rok skola ce u muzickim analima ostati zabiljezena kao njen fenomen, upravo zahvaljujuci najboljim djacima i "zlatnim predstavnicima", koji su svojim pjesmama u protekle tri decenije izrazavali jedinstven sarajevski duh, sastavljen od raznih kultura i tradicije tako isprepletenih i usko vezanih stoljecima. Upravo u tim raznolikim kulturnim tradicijama, a sastavljenim na jednom mjestu, kao izvoru autorske inspiracije, daju onaj specificni muzicki izraz u rok kulturi ovoga grada, zabiljezenim pjesmama od kojih su mnoge prevazisle vremenska ogranicenja i usle u antologiju muzike ovog podneblja.
Note: Rad je izlozen na simpoziju "Prilozi proucavanju muzicke kulturne bastine Bosne i Hercegovine", odrzanom 24. februara 1994. godine u Sarajevu. Organizatori skupa bili su Asocijacija za interkulturne aktivnosti i spasavanje nasljedja BiH (AISN), Muzicka akademija iz Sarajeva...Pokrovitelj simpozijuma bila je izdavcka kuca "Avicena", a generalni sponzor Otvoreno drustvo "Soros".